תפריט
BNK בלוג ישראלי > עשה זאת בעצמך > שליטה באמנות עריכת DIY בוויקיפדיה: מדריך מקיף

שליטה באמנות עריכת DIY בוויקיפדיה: מדריך מקיף

שליטה באמנות עריכת DIY בוויקיפדיה: מדריך מקיף

עשה זאת בעצמך

ויקיפדיה, האנציקלופדיה המקוונת הגדולה בעולם, הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. עם למעלה מ-55 מיליון מאמרים ב-309 שפות, זהו המקור המושלם למידע כמעט על כל נושא. אבל האם אי פעם תהיתם איך כל המידע הזה נוצר ומתוחזק? היכנסו לעולם העריכה בשיטת עשה זאת בעצמך בוויקיפדיה.

עשה זאת בעצמך (עשה זאת בעצמך) הפך לטרנד פופולרי, ומסיבה טובה. היא מאפשרת לאנשים לקחת את העניינים לידיים ולבצע משימות בעצמם. וכשמדובר בוויקיפדיה, עריכת DIY מאפשרת לנו לתרום למאגר הידע העצום שהאתר מציע. בין אם אתה סטודנט, איש מקצוע או פשוט מישהו עם תשוקה לשיתוף ידע, יש לך מקום בקהילת ויקיפדיה.

בפוסט בבלוג זה, נצלול לתוך העולם של עריכת DIY עבור ויקיפדיה, תוך הסתכלות על ההיסטוריה שלה, יסודות העריכה, טיפים וטריקים כדי להפוך למקצוען. אז בואו נתחיל!

ההיסטוריה של עריכת DIY בוויקיפדיה

ויקיפדיה הושקה בשנת 2001 על ידי ג'ימי ויילס ולארי סנגר, ומאז היא גדלה באופן אקספוננציאלי. עם זאת, מה שמבדיל את ויקיפדיה מאנציקלופדיות אחרות הוא המודל הייחודי שלה לשיתוף פעולה פתוח ועריכת DIY. בניגוד לאנציקלופדיות מסורתיות, הערכים בוויקיפדיה אינם נוצרים על ידי צוות מומחים אלא על ידי מתנדבים מכל רחבי העולם.

בימיה הראשונים של ויקיפדיה נרשמה השתתפות מוגבלת בעריכת DIY, עם קבוצה קטנה של מתנדבים מסורים שיצרו וערכו ערכים. עם זאת, עם עליית Web 2.0 והתקדמות הטכנולוגיות הדיגיטליות, עריכת DIY בוויקיפדיה הפכה לנגישה לכל מי שיש לו חיבור לאינטרנט.

כיום, בוויקיפדיה יש מעל 280,000 מתנדבים פעילים התורמים לאתר באופן קבוע. עם צמיחת הפלטפורמה, יותר ויותר אנשים מצטרפים לקהילת עריכת "עשה זאת בעצמך", מה שהופך את ויקיפדיה לפלטפורמה שיתופית באמת להפצת ידע.

היסודות של עריכת DIY בוויקיפדיה

כעת, לאחר שחקרנו את ההיסטוריה של עריכת DIY בוויקיפדיה, בואו נצלול ליסודות. כדי להפוך לעורך DIY מצליח בוויקיפדיה, חיוני להבין את עקרונות היסוד של הפלטפורמה.

חמשת עמודי התווך של ויקיפדיה

ויקיפדיה בנויה על חמישה עקרונות ליבה הידועים בשם חמשת עמודי התווך. עמודי תווך אלה מנחים את תפקוד האתר ומושרשים עמוק בתרבות עריכת ה"עשה זאת בעצמך" של ויקיפדיה.

1. ויקיפדיה היא אנציקלופדיה: הנדבך הראשון מדגיש כי ויקיפדיה היא אנציקלופדיה, ומטרתה לספק מידע ניטרלי מבוסס עובדות בכל הנושאים. משמעות הדבר היא שכל ערך בוויקיפדיה צריך לשאוף להיות בלתי משוחד ואינפורמטיבי.

2. ויקיפדיה נכתבת מנקודת מבט נייטרלית: בהתבסס על העמוד הראשון, העמוד השני דורש שכל הערכים בוויקיפדיה ייכתבו מנקודת מבט ניטרלית, ויציגו מידע בצורה בלתי משוחדת, ללא דעות או השקפות אישיות.

3. ויקיפדיה היא תוכן חופשי: אחד מעקרונות היסוד של ויקיפדיה הוא שהיא פלטפורמת תוכן חופשית. משמעות הדבר היא שכל התוכן באתר זמין לשימוש, עריכה והפצה מחדש של כל אחד תחת רישיון Creative Commons ייחוס-שיתוף זהה.

4. ויקיפדים חייבים לכבד תורמים אחרים: הנדבך הרביעי מדגיש את חשיבות הנימוס ושיתוף הפעולה בקהילת ויקיפדיה. כעורך DIY, חשוב מאוד לכבד כותבים אחרים ואת דעותיהם, גם כאשר הן שונות משלך.

5. לוויקיפדיה אין כללים ברורים: עמוד התווך האחרון של ויקיפדיה מכיר בכך שבעוד שיש מדיניות והנחיות, אין כללים מוצקים בפלטפורמה. במקום זאת, ההחלטות מתקבלות על ידי הקונצנזוס של הקהילה, וכל התורמים מעודדים להשתתף בדיונים ובדיונים.

הבנת חמשת עמודי התווך הללו חיונית לכל מי שמעוניין להפוך לעורך DIY בוויקיפדיה. זה קובע את הטון לאופי השיתופי והפתוח של האתר ומנחה את ההתנהגות של כל התורמים.

הסוגים השונים של עריכת DIY בוויקיפדיה

ויקיפדיה מציעה מגוון דרכים לתרום כעורך DIY. אלה כוללים יצירת מאמרים חדשים, עריכת מאמרים קיימים, הוספת תמונות וסיווג מאמרים. בואו נסתכל מקרוב על כל אחד מהסוגים האלה של עריכת DIY.

1. יצירת ערכים חדשים: אחת הדרכים הטובות ביותר לתרום לוויקיפדיה היא על ידי יצירת ערכים חדשים. עם זאת, לפני שנצלול ליצירת מאמר חדש, חיוני לוודא שהנושא בולט ולא כוסה כבר באתר. לאחר שזיהית נושא, תוכל להשתמש באפשרות "צור ערך חדש" בדף הבית של ויקיפדיה כדי להתחיל.

2. עריכת ערכים קיימים: ויקיפדיה היא פלטפורמה המתפתחת ללא הרף, וככזו, ערכים קיימים עשויים להזדקק לעדכונים או שיפור. כעורך DIY, אתה יכול לתרום על ידי עריכה ושיפור של מאמרים קיימים. ניתן לעשות זאת על ידי תיקון שגיאות דקדוק ואיות, הוספת מידע נוסף או הסרת תוכן מוטה או חסר מקור.

3. הוספת תמונות: תמונה מדברת אלף מילים, וזה מחזיק

מאמרים נוספים